МЕТОДИКИ КОМФОРТНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ


 Вступ
Метою школи має бути виховання гармонійної особистості, а не спеціаліста.
Альберт Ейнштейн
     Головна мета української системи освіти – це створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування поколінь, що здатні навчатися впродовж життя.  Національна доктрина розвитку освіти  України у  21 столітті наголошує на пріоритетності  запровадження в систему освіти різних сучасних технологій навчання.Освіта XXІ століття-освіта для людини. Метою доктрини є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Ефективність освіти в сучасній школі залежить від уміння педагога правильно вибрати методи і прийоми навчання в конкретних умовах для кожного заняття чи уроку.
Саме уроки літератури  (української і зарубіжної) - це величезний простір для діяльності педагога, вибору форм та методів навчання. На них можна продемонструвати   панораму духовного життя людей з давнини до сьогодення. Література  дарує неоціненний скарб неповторного життєвого досвіду своїх героїв. Діти разом з героями творів проживають їхні долі: в дитячих серцях розгораються пристрасті, вони стають  переможцями  на полі бою.Зарубіжна література  виховує у дітей повагу до культурної спадщини інших народів, допомагає усвідомити своєрідний шлях кожної окремої літератури, побачити загальні літературні закономірності світового мистецтва. Вчителю потрібно встигнути увійти до світу дитини, доки відчинені двері  та допомогти їй  зрозуміти , що література-це сходинки до пізнання духовної скарбниці людства.
   Цілком закономірно, що в навчанні, насамперед, перевага надається розвитку особистості, її духовному збагаченню. В.О.Сухомлинський стверджував: «Дитяча довіра до вчителя - це крапля чистої води на квітці троянди, треба так зрізати цю квітку, щоб не струсити цю краплю». Довіра дітей до вчителя - це дуже важливо у нашій роботі,і коли навчання стає для дітей радістю, грою, задоволенням, ми бачимо результати своєї праці.Тому головним завданням на уроках зарубіжної літератури є створення комфортних умов для розвитку дитячої особистості. Вчителі-практики і методисти-науковці займаються пошуком тих оптимальних засобів навчання, які дозволять підвищити ефективність уроку літератури, зацікавити учнів художніми творами, сформувати кваліфікованого читача та читацьку культуру школярів. Розробкою інноваційних технологій у методиці викладання зарубіжної літератури займаються Н. Волошина, О. Ісаєва, В. Кізенко, Ю. Ковбасенко, Л. Богдан,
О. Куцевол та інші.
    Мета  написання реферату- розповісти про інноваційні методики комфортного навчання на уроках зарубіжної літератури, а також поділитися  враженнями від використання їх у своїй роботі з учнями.



Розділ 1
Комфотрність навчання як запорука якості освіти
   Слово «комфорт» запозичене з англійської мови, де «comfort» - «підтримка, зміцнення» («Етимологічний словник», Н. М. Шанський). Комфорт – це умови життя, перебування, обстановка, що забезпечують зручність, спокій і затишок.(«Тлумачний словник російської мови», С. І. Ожегов).
     Існує багато методів і прийомів  для створення комфортних умов на уроці. Дослідники виокремлюють  їх близько п’яти десятків.Згадаємо, що метод навчання — це взаємопов’язана діяльність педагога й учнів, яка спрямована на засвоєння учнями системи знань, набуття умінь і навичок, їх виховання та загальний розвиток. Досягти мети шляхом використання лише традиційних форм та методів організації пізнавальної діяльності – неможливо. У світі, де все так швидко змінюється, завдання сучасного вчителя зарубіжної літератури полягаєу тому, щоб бути зорієнтованим на формування читацько-центристської компетентності учасників освітнього процесу. Він повинен зацікавити дітей начальним матеріалом, ввести їх в простір художнього твору, допомогти полегшити сприймання  твору та  створити передумови для подальшого  його аналізу.
    Багато з нас живуть у своєму світі, особливо діти. Їм там цікаво і комфортно, тому завдання вчителя не тільки залучити учня до роботи, а й зберегти умови, в яких їм буде зручно, позитивно, радісно, цікаво,одним словом – комфортно. Від того наскільки учасникам освітнього процесу комфортно в школі, залежить якість освіти та психологічне здоров’я кожного з них. Комфортне навчання складається з таких структурних компонентів: фізична, психологічна та  інтелектуальна комфортність. Фізична комфортність учня – це відповідність між його тілесними, соматичними потребами та предметно-просторовими умовами шкільного середовища. Психолого-педагогічними дослідженнями встановлено безпосередній вплив на формування здоров’я дитини умов шкільного середовища, однією із яких є комфортність. Саме від того, наскільки учню комфортно у школі, як він почувається фізично, чи хочеться йому щоранку переступати поріг школи і залежить якість освіти, виховання та здоров’я дитини. Потреба в обговоренні даного питання пов’язана з тим, що у наш час велика кількість учнів відчуває нестійкий, дискомфортний стан, який сповільнює виконання шкільних вимог, породжує труднощі під час спілкування з педагогами та однолітками. Розв’язок цієї проблеми лежить у досягненні школярами комфорту в навчальному середовищі як стану та якісної характеристики їхньої діяльності.
   Психологічний комфорт-це умови , в яких людина почуває себе спокійно, і їй не потрібно захищатися. Він виникає у процесі життєдіяльності дитини, вказує на радість, задоволення, отримані в навчальному закладі. Найперше,у школі учні завжди повинні відчувати себе безпечно, і таке середовище створює вчитель на своєму уроці.
    Згадаймо, слова К.С.Станіславського: «Театр начинается с вешалки». Учні мають отримувати задоволення  уже від того, де вони знаходяться, тому почати потрібно із кабінету зарубіжної літератури. Від таблички на дверях і до останнього гвіздка - все в кабінеті повинно бути підібране в одній манері, кольорі, з урахуванням того, що діти не просто навчаються, а проживають тут певний час свого життя. Все повинно спонукати до роботи, бути зручним, безпечним, ефективно доносити інформацію,збагачувати й розвивати дитину. Дизайн класу має налаштовувати на роботу:нічого зайвого і разом з тим все необхідне. Наприклад, стенди з цитатами про книгу, літературні карти зарубіжжя, цитати відомих митців, навіть, годинник може бути особливим (у стилі певної епохи). І обов’язково-куточок з символікою України, не забуваймо, хто ми є. І головне, все,що знаходиться в кабінеті, потрібно ефективно використовувати. В умовах сьогодення використання інноваційних технологій  у роботі вчителя необхідне, тому наявність  комп’ютера та інтерактивної дошки-це повинно стати нормою.Це не нагромадження техніки,а необхідність,щоб зробити урок комфортним для учня.
   Ми підійшли до іншого структурного компоненту - інтелектуального комфорту, який ніщо інше, як задоволеність дитиною своєю розумовою діяльністю, її результатами на уроках, а також задоволення потреби в отриманні знань.Згадаємо вислів Ш.Амонашвілі: «Частіше запрошуйте на урок Момуса-бога сміху й жартів, щоб прогнати з уроку Морфея-бога сну». Урок не може бути нудним. Вчителю потрібно ефективно доносити інформацію, презентувати творчість авторів, вибираючи інноваційні форми і методи, впливаючи при цьому на емоційну сферу дітей.
Розділ ІІ
Практичний аспект використання  методик комфортного навчання на
 на  уроках зарубіжної літератури
   Аналіз вивчення літературних джерел доводить, що проблема використання  на уроках сучасних методів і прийомів у вивченні зарубіжної літератури ще недостатньо розроблена та впроваджується на практиці. Доречно згадати слова А.Дістервега:«Мистецтво навчання полягає не в умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, розбурхувати,оживляти». Завдання кожного вчителя літератури - працювати, керуючись його настановами. На уроці ми стаємо для учнів співрозмовником, другом, порадником, провідником у країні прекрасного.Знати свій предмет замало, потрібно впроваджувати в педагогічну практику інноваційні  методи, які допоможуть створити  комфортну атмосферу на уроці, яка надасть  можливість якнайповніше реалізувати особистісно зорієнтоване навчання.
  Особисто мені подобається використовувати на своїх уроках відеоролики. Застосуваня комп’ютерної техніки дозволяє представити учням матеріал у цікавій формі. Діти мають змогу реально уявити місце, час, країну , в якій жив письменник, зрозуміти, чому так чи інакше діють його герої. Наприклад, учні п’ятих класів, знайомлячись з творчістю Марка Твена та героями його твору «Пригоди Тома Сойєра», із задоволенням спочатку  переглядають відео, де є карта штату Міссурі, насолоджуються видами  містечка Ганнібал на півночі Сполучених Штатів, що став прообразом Сейнтс-Пітерсбургу, в якому і будуть розвиватися події твору.
Пояснити учням, що таке «вікторіанська» доба при вивченні творчості Льюїса Керролла, значно ефективніше, презентувавши відеоролик про цю епоху.Уривки із відомих кіноверсій стають доречними, коли мова йде про образ Аліси. Діти значно краще уявлять Країну Див, переглянувши уривок із однойменного фільму.
   Відомий англійський письменник Ніл Гейман говорив, що ідеї з’являються, коли замислюєшся і фантазуєш, ідеї з’являються, коли тобі нудно, ідеї постійно з’являються. Діти саме ті маленькі люди, в головах яких завжди з’являються ідеї, але вони не завжди хочуть ними поділитися. І саме тоді ми маємо змогу використати це для навчання. Метод сторітелінгу, або розповідання історій, особливо ефективний в епоху технологій, коли факти, що їх мають запам’ятати на уроках учні, губляться серед інформаційного шуму. Цей метод дає змогу мотивувати,аналізувати,порівнювати,засвоювати й передавати знання. Вдало побудована історія має великий шанс прижитися серед учнівської аудиторії. Адже розповідання історій передбачає вкраплення власного або чужого досвіду, комунікацію та емоційне співпереживання. Учні мають змогу збагачувати й розвивати мовлення, творчі здібності, уяву, проявляти емоції, здобувати високі результати. Важливо донести ідею, а не лише інформацію. Ось кілька прикладів того, як метод можна застосовувати на уроках зарубіжної літератури. При вивченні твору Елеонор Портер «Полліанна» я пропоную дітям переказати історію Полліанни від першої особи. Це виходить дуже цікаво, в цю роботу включаються навіть «мовчуни». Можна використати формулу «Історія навпаки» при вивченні твору Миколи Васильовича Гоголя «Ревізор». Це допоможе не тільки перевірити знання тексту,а й пережити учневі стан героя. Цей метод можна широко використовувати на різних уроках,у різних класах і при вивченні різних тем. Доречно запропонувати учням обрати одного героя чи героїню з твору, який вони прочитали, та приготувати невеличкий виступ-розповідь на тему «Який я персонаж?». У виступ варто включити цікаві факти про героя, його пригоди і ту епоху, про яку учні дізналися з твору. Діти вчаться  більш повно уявляти час та події, описані в літературному творі, аналізувати й зіставляти важливі факти, продумувати структуру публічного виступу. Для слухачів це теж має хороший ефект: імовірність того, що вони запам’ятають літературний твір і конкретні моменти з нього, значно зростає. Адже тепер в уяві закріпиться стійка асоціація: літературний твір — цікавий виступ когось з однокласників. Також вправа розвиває емоційний інтелект і здатність до емпатії.
     Ще одна форма роботи, яку використовую я –це Кубики історій,або Кубики Рорі,  або Rorys Story Cubes. Цей метод є інструментом пошуку нестандартних рішень  не лише для дорослих, а й для навчальних ігор з дітьми. Разом зі своїми вихованцями ми зробили такі кубики, які потрібні саме нам (картинки на них можна змінювати відповідно до теми).Наприклад, на кожній стороні кубика приклеїти певний тематичний малюнок.Тоді пропоную учням використати малюнок та асоціації, які він викликає, для відповіді на запитання. Наприклад: «Яку книгу мені нагадує намальоване на кубику? Кого з вчених чи письменників? Яка історія життя цієї людини?», «Яку країну, де жив письменник, нагадує малюнок? Чи хотів би я побувати там і   чому?», «Якою я бачу школу майбутнього? Який предмет з тих, що в ній має бути, нагадує зображення?», «Яку подію в житті письменника  нагадав малюнок?».
  Використовуючи кубики історій, вчитель  допоможе дитині відпрацювати  навички імпровізації.Мислення учнів стає  гнучкішим, коли  вона поєднує обране зображення і свою відповідь. Окрім цього, індивідуальні відповіді допомагають дітям закріпити адекватну самооцінку. Адже учнів запитують, слухають та ставлять їм уточнювальні запитання. Також гра  завжди допомагає дітям подолати невпевненість у собі, бо вони засвоюють матеріал через гру, у комфортний для себе спосіб.Що дає учасникам освітнього процесу цей метод?Дуже багато,бо література-це предмет, який допомагає учням виявити свої почуття, тому дуже важливо давати дітям можливість говорити про них. Наприклад, це можна використати при вивченні теми у 5 класі  « Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних».Зовсім по-дорослому пояснюють учні стан героїні, коли вони вже знають біографію авторки. Їх відповіді вражають, діти щирі, вони згадують книжки свого дитинства. Не всі можуть цілком усвідомити запитання «Як почувала себе героїня,читаючи вночі?», а  от про настрій чи власні враження говорити простіше. Коротенькі  відповіді вчать дітей основам культури почуттів. Водночас це навчає їх слухати інших, співпереживати та вибудовувати безоцінкове ставлення до емоцій інших людей.
   Іноді мені здається, що вчителі літератури найщасливіші у своєму виборі.Ми працюємо з дитячими душами, допомагаємо учням зрозуміти не тільки вчинки героя, а й свої власні. Вчимо критично мислити, тому що в нашу епоху екранів і мислення картинками, діти пасивно споживають  не завжди потрібну інформацію. На уроках зарубіжної літератури ми можемо захопити учнів, привернути їхню увагу, навчити застосовувати нові знання.


                                                      Висновок

   Підводячи висновок даної роботи, можна з впевненістю сказати, що використання методик комфортного навчання на уроках зарубіжної літератури сприяє вирішенню головних завдань  української  освіти - створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування поколінь, що здатні навчатися впродовж життя. Змінюючи традиційну систему навчання, ми збагачуємо учнів, допомагаємо розкрити  їхні здібності, таланти. Процес здобуття знань став  цікавим, захоплюючим, творчим.Використання інновацій допомагає підвищити рівень навчальних досягнень,сформувати моральні якості дитини.У практиці роботи головне завдання-розвивати природні задатки та створювати комфортні умови для діяльності учнів.Творчий учень – це особистість, яка вміє асоціювати, висувати нові ідеї на комбінаціях старих понять, зосереджувати думки на одних моментах, ігноруючи інші, щоб звести розумовий процес до взаємозв’язку найпростіших його частин.
  Ми, вчителі, відповідаємо за тих, кого приручили. В нашій роботі немає дрібниць, починаючи з оформлення кабінету до ефективного управління класом. І якщо вчителю вдалося створити таке середовище, де учень почувається захищеною розвиненою  особистістю, значить ми виконали своє завдання.  Але не забуваймо слова великого педагога К.Ушинського:«На жаль, дітей здебільшого карають за те, за що слід було б карати їхніх батьків та вчителів».

Список використаної літератури:
1.Донська І.Освіторія / Журнал / Як навчити дітей вирішувати проблеми за  допомогою кубиків Rory’s Story
2.Климова В. Навчити учня критично мислити-означає якнайкраще підготувати його   до самостійного життя. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.- 2015.-№10.
3.Мельник А.О. Ігри на уроках зарубіжної літератури. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2005.-№6.
4.Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх   навчальних закладах:Підручник для студентів-філологів.-К.:Ленвіт,2000.

5.Небеленчук І.О. | Відеофест - 2019 "Педагогічний креатив"

6.Ніколенко О.М. Вивчення зарубіжної літератури.-Х.:Веста,2003.
7.Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури / А.В. Хорошилова. - Х.: Основа,2008. - 368 с.














                                            






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Шекспір – геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Сонети Шекспіра.

Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення

Литературное кафе. «Высоцкий. Спасибо,что живой»